RIJCOMFORT

Met een dieselwagen rijdt u soepeler dan met een benzinemotor, waardoor u van superieur rijgemak geniet. Ondanks de recente vooruitgang van de turbobenzinemotors, behoudt een dieselmotor ook een belangrijk voordeel: het beschikbare koppel bij een laag toerental.

De nieuwste technologieën tegen luchtvervuiling (roetfilter, SCR- en EGR-technologie …) hebben bijgedragen aan een dieselmotor die bijna even schoon is als een benzinemotor. Toch volstaan ze niet bij overwegend stedelijk gebruik. In dat geval raden we een benzine- of hybride (plug-in hybride) motor aan.

RIJSTIJL

De dieselmotor schakelt beter dan een benzinemotor, waardoor u soepeler rijdt. Deze motor is ook minder gevoelig aan uw rijstijl: hij verbruikt minder dan een benzinemotor – zelfs bij sportiever rijgedrag.

De dieselmotor is geschikt voor kilometervreters en voertuigen die zware lasten transporteren. Het is de efficiëntste oplossing voor wie vaak de snelweg op moet. Daartegenover staat dat hij het minder goed doet in een stadsomgeving: daar is zijn zuiveringssysteem minder efficiënt.

AANKOOP- EN ONDERHOUDSKOSTEN

Een dieselvoertuig aanschaffen is duurder dan de aankoop van een benzinewagen. Toch is het rendement beter: een dieselmotor verbruikt ongeveer 20 procent minder dan een benzinewagen en heeft dus een grotere autonomie. Dit is handig als uw wagen een echte kilometervreter is.

Daartegenover staat dat het onderhoud van een dieselmotor wel meer kost, door zijn ingewikkelder zuiveringssysteem.

FISCALITEIT

De autofiscaliteit in België is een echt doolhof waarin het gemakkelijk verdwalen is. Er is de berekening van het voordeel van alle aard (VAA), de CO2-bijdrage, de btw, het soort motor, de belastingaftrek van de regering Michel vanaf 1 januari 2018, en nog andere regionale factoren. Zo wordt het moeilijk om er wegwijs uit te raken.

Om u te helpen, vatte ALD alle fiscale nieuwigheden die met auto’s te maken hebben voor u samen in een handige gids. Er is voor elk wat wils. Op basis van uw geadviseerde en/of gekozen motor, vindt u in onze fiscale gids alle informatie die verband houdt met de motor van uw (toekomstige) voertuig.

Naar de Fiscale Gids

MILIEU

Zoals u weet, is CO2 een broeikasgas dat bijdraagt aan de opwarming van de aarde. Gemiddeld produceert een dieselmotor 20 procent minder CO2 dan een benzinemotor. Sinds de roetfilter verplicht is (sinds 2011), stoten dieselmotoren geen roet meer uit. Ze zijn op dat vlak dus even schoon als een benzinemotor.