RIJCOMFORT

De nieuwe benzinemotors rijden alsmaar soepeler. Het rijplezier dat u ervan hebt, benadert dat van een dieselmotor. Het rijgedrag van een benzinewagen is over het algemeen dynamischer en uitgebalanceerder dan dat van een dieselvoertuig. De reden? Een benzinewagen is lichter.

Bovendien trilt een benzinemotor minder dan een dieselmotor, waardoor hij zachter en stiller is. Zijn grotere toerentalbereik draagt bij aan zijn dynamische karakter, dat meer uitgesproken is dan dat van een dieselmotor.

RIJSTIJL

Het rijgedrag van de nieuwe benzinemotors is soepel, zacht en stil. Het grotere toerentalbereik van de benzinemotor laat sportiever rijgedrag toe. Let er wel op dat snel optrekken uw benzinewagen meer doet verbruiken dan een diesel.

Bent u gewend aan een diesel? Dan raden we u aan om uw rijstijl aan te passen en een cursus ecodriving te volgen. Over het algemeen verbruikt uw bezinewagen 20 tot 30 procent meer dan een diesel.

AANKOOP- EN ONDERHOUDSKOSTEN

De nieuwe benzinemotors verbruiken gevoelig minder en maken zo de kloof met dieselmotors kleiner. Bovendien wil de overheid tegen 2020 de prijs van benzine gelijkstellen met die van diesel. Daardoor liggen de gebruikskosten van een benzinemotor lager.

De onderhoudskosten van een benzinewagen liggen over het algemeen ook lager dan die van een dieselmotor. Dat is zeker het geval voor wie jaarlijks minder dan 20.000 km rijdt.

FISCALITEIT

De autofiscaliteit in België is een echt doolhof waarin het gemakkelijk verdwalen is. Er is de berekening van het voordeel van alle aard (VAA), de CO2-bijdrage, de btw, het soort motor, de belastingaftrek van de regering Michel vanaf 1 januari 2018, en nog andere regionale factoren. Zo wordt het moeilijk om er wegwijs uit te raken.

Om u te helpen, vatte ALD alle fiscale nieuwigheden die met auto’s te maken hebben voor u samen in een handige gids. Er is voor elk wat wils. Op basis van uw geadviseerde en/of gekozen motor, vindt u in onze fiscale gids alle informatie die verband houdt met de motor van uw (toekomstige) voertuig.

Naar de Fiscale Gids

MILIEU

Volgens de EURO6-normen ligt de NOx-uitstoot (uitstoot van kankerverwekkende stikstofoxiden) van benzinemotoren 25 procent lager dan die van dieselwagens. Het is daarom aan te raden om voor een nieuwe benzinewagen te kiezen - zeker als u zich vaak in LEZ-zones (Low Emission Zone) begeeft: gebieden met beperkt verkeer.